Jussin viulu on vaiennut

Mestaripelimanni, sukuneuvos, runonlaulaja Johannes (Jussi) Huovinen siirtyi tuonilmaisiin pe 12.5.2017.

2.4.1924 Suomussalmen Hietajärvellä syntynyt Jussi kuului sukuseuramme perustajiin ja toi mukanaan seuran toimintaan näyttävästi jo äidinmaidossa saamansa runonlaulu- ja musiikkiperinteen, jonka vaalimisen hän nyt jättää nuoremmilleen. Jussin elämäntyö ei näy vain runoissa, starinoissa ja musiikissa. Se näkyy myös kädentaitojen kautta. Niitä aikaansaannoksia olemme saaneet ihailla Hietajärven ja Kuivajärven kylillä. Monet ristit kalmismailla ja tienvarsissa ovat olleet Jussin tekemiä. Myös rakennuksien koristuksissa näemme Jussin käsien jälkeä. Jussi oli monen taidon mies.

Arvokas ja aito vienalainen mies on poissa ja jättää meille arvokkaan perinnön, aidon vienalaisuuden ja ortodoksikarjalaisuuden monine muotoineen, vaalittavaksemme. Sukuseura ottaa osaa Jussin läheisten suruun, joka on tällä hetkellä läsnä. Uskomme rakkaiden muistojen muuttavan surun aikanaan iloksi ja kunnioitukseksi Jussin elämäntyötä kohtaa. Vaalikaamme me muutkin hänen jättämää perintöä huolella.

Ollos iäti muistettu, sinä autuuteen kutsuttu

Olkah ainos mustettu, sinä autuuteh kuzuttu