Uutuuskirja: Tarinoita Huovisten vienalaiskylistä

Kyllä mie šukuni tiijän – Tarinoita Huovisten vienalaiskylistä

Kyllä mie šukuni tiijän – Tarinoita Huovisten vienalaiskylistä -kirja kertoo Suomen vienalaiskylien – Kuivajärven, Hietajärven ja Rimmin – uudesta alusta sotien jälkeen poltettujen kotien raunioilla sekä matkasta ja muutoksesta vuosikymmenien aikana: millaista elämä iloineen ja huolineen on ollut keskellä ainutlaatuista kulttuuriperintöä ja osana kainuulaista elämänmenoa? Mitä vienankarjalainen perintö merkitsee ja miten se näkyy tässä ajassa?

Ella Karttimon toimittamassa kirjassa hiljaista tietoa tuovat näkyväksi kylien kantavanhempien, Toarie ja Lari Huovisen, jälkipolvet. Kirja koostuu haastatteluista, tarinoista ja muisteluista sekä asia- ja arkistotiedosta. Kylien parikymmentä taloa esittäytyvät ihmisineen rakennushetkestä tähän päivään.

Kovakantisessa kirjassa on 250 sivua ja runsaasti valokuvia eri vuosikymmeniltä.

Kirjan myyntihinta on 35 euroa.

Tilaa sukukirja tästä (linkki aukeaa uuteen välilehteen).Lomakkeen täyttäminen ei edellytä kirjautumista.

_____________________________________________________________________

Toarie ja Lari Huovisen sukuseura ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidettiin lauantaina 8.7.2023 Kuivajärvellä Domnan Pirtillä

Sukukokouksen keskeiset päätökset:

• Markus Huovinen valittiin odotetusti edelleen hallituksen puheenjohtajaksi seuraavalle toimikaudelle.
  • Arja Lähteenkivi (Kempele) valittiin uudeksi hallituksen jäseneksi. Katso tästä hallituksen ja juhlatoimikunnan yhteystiedot.
  • Jäsenmaksuksi vahvistettiin 25 euroa henkilöltä vuosille 2024 ja 2025.
  • Seuraava sukutapaaminen järjestetään 11.-13.7.2025 Kuivajärvellä.

Päiväjuhla sunnuntaina 9.7. Domnan pirtillä

Ella Karttimo esitteli uutta kyläkirjaa ”Kyllä mie sukuni tiijän” -tarinoita Huovisten vienalaiskylistä. Kirja ilmestyy vuonna 2024. Lisätietoja pj Markus Huovinen markus.m.huovinen@gmail.com tai puh. 0400 169 825.

Kuvia ja tunnelmia vuoden 2023 sukutapaamisesta ja Kuivajärven praasniekasta Katso painamalla tästä.

Katso myös Kuvia ja tunnelmia aiemmista sukutapaamista.